اندیشه سینما بروس استرلی خواستار تشکیل اتحادیه‌ها در صنعت بازی به دنبال عدم حضور در تیتراژ سریال لست آو آس - اندیشه سینما

بروس استرلی، یکی از کارگردان‌های اولین بازی The Last of Us به عدم حضور نام خود در تیتراژ انتهایی سریال واکنش نشان داد.

چند روز پس از پخش قسمت اول سریال اقتباسی The Last of Us شبکه‌ی HBO، حالا بروس استرلی، یکی از کارگردان‌های قسمت اول بازی با اشاره به غیبت نام خود به‌عنوان یکی از سازندگان این مجموعه‌ی محبوب، از اهمیت وجود اتحادیه‌های مدافع حقوق خالقین و هنرمندان در صنعت بازی صحبت کرده است.

در مصاحبه با روزنامه‌ی لوس‌آنجلس تایمز برای پرونده‌ی اختصاصی این نشریه مربوط‌به تاریخچه‌ی خلق این سری، استرلی می‌گوید نادیده گرفتن نقش او در کارگردانی و ساخت قسمت اول این مجموعه در این اثر اقتباسی جدید، باعث شده است تا از زوایه‌ی دیگری به نقش اتحادیه‌های کارگران و هنرمندان در جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی نگاه کند.

استرلی توضیح می‌دهد: «وقتی هنرمندی که بخشی از روند خلق و ساخت دنیا و شخصیت‌های یک اثر بوده است، هیچ کردیت یا اعتباری برای زحمات و تلاش‌های خود دریافت نمی‌کند، فکر می‌کنم [این اتفاق] می‌تواند استدلال خوبی برای تشکیل اتحادیه‌ها باشد. شاید ما واقعا در صنعت بازی‌های ویدیویی به اتحادیه‌ها برای محافظت و حمایت از سازندگان و ایده‌پردازان نیاز جدی داریم».

تیتراژ سریال در کل اشاره‌ای مستقیم به «کارگردان‌های بازی» ندارد. نام نیل دراکمن به‌عنوان نویسنده‌ی داستان سری بازی The Last of Us ذکر شده است و هفت عضو فعلی ناتی‌داگ که به تیم سازنده‌ی سریال مشاوره دادند، به‌عنوان مشاور معرفی شده‌اند. دراکمن هم یکی از کارگردان‌های اولین بازی لست آو آس بود، اما بخشی از تیتراژ وجود ندارد که او را به‌عنوان کارگردان بازی معرفی کند. شاید تا جایی که به بازی مربوط است، HBO فقط می‌خواست نام نویسنده‌ی اصلی منبع اقتباس را در تیتراژ قرار بدهد و نهایتا تقدیری از هفت عضو ناتی‌داگ داشته باشد که به سازندگان این پروژه‌ی تلویزیونی به‌صورت مستقیم مشاوره دادند.

نیل دراکمن که درکنار کریگ مازن به‌عنوان شورانر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی اقتباس The Last of Us برای شبکه‌ی HBO شناخته می‌شود، در تیتراژ این سریال به‌عنوان تنها نویسنده قسمت اول The Last of Us معرفی شد. استرلی معترض است که در هیچ قسمتی از آن به او به‌عنوان یکی از کارگردان‌های بازی تحسین‌شده‌ی The Last of Us و شخصی که نقش مهمی در خلق این دنیا و شخصیت‌های آن داشته، اشاره‌ای نشده است.

پیش از این و در هنگام عرضه‌ی ابتدایی The Last of Us در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، دراکمن و استرلی از رویکرد مشارکتی و همکاری‌های نزدیک خود در خلق اِلِمان‌های مختلف بازی بخش‌های گوناگون جهان آخرین ما خبر داده بودند. مثلا به نقش استرلی در شکل‌گیری خشونت بازی و تاثیرگذاری روی کاراکتر بیل اشاره شده بود. بااین‌حال در تیتراژ نهایی خود بازی The Last of Us Part I می‌بینیم که نیل دراکمن به‌عنوان نویسنده و Creative Director معرفی می‌شود و استرلی در اصل Game Director بوده است.

درحالی‌که برای اتحادیه‌های هالیوودی قوانین سفت‌و‌سختی در نام بردن از افراد مختلف در تیتراژ این آثار وجود دارد، مشکلات احترام به حقوق هنرمندان و توسعه‌دهندگان در صنعت بازی در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است. همچنان برخی شرکت‌ها با معضلات زیادی برای قرار دادن صحیح نام تمامی توسعه‌دهندگانی که در تمامی مراحل ساخت یک پروژه حتی پیش از عرضه‌ی آن نیز حضور داشته‌اند، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

فارغ از دستورالعمل‌های کلی و ناواضح مؤسسه‌ی بین‌المللی توسعه‌دهندگان بازی (IDGA) که الزام قانونی و اجرایی خاصی نیز ندارد، ناشران و استودیوهای صنعت بازی برای قرار دادن نام سازندگان و تمامی افرادی که در ساخت یک پروژه همکاری داشته‌اند ملزم به رعایت هیچ قانون مشخصی نیستند. البته واضح است که استرلی نقش کلیدی و غیرقابل انکاری در ساخت اولین بازی The Last of Us داشته است و هواداران او نیز به عدم حضور نام وی در Credits این سریال انتقاد داشته‌اند.

شخصیت های الی و جوئل در بازی The Last of Us

استرلی که کار خود را از سال ۱۹۹۹ در ناتی‌ داگ آغاز کرد، به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی‌ این استودیو در رشد و تبدیل آن به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای بازی‌سازی در زمینه بازی‌های داستانی در سطح آثار فاخر هالیوودی شناخته می‌شود. پس از به‌پایان رسیدن کار ساخت پروژه عظیم و تحسین‌شده‌ی Uncharted 4: A Thief’s End، استرلی تصمیم گرفت تا برای مدت زیادی از ساخت بازی‌های بزرگ AAA فاصله بگیرد.

او سرانجام در ژوئیه امسال از استودیوی بازی‌سازی مستقل شخصی جدید خود رونمایی کرد. این استودیو که Wildflower Interactive نام دارد، در ایالت کالیفرنیا مستقر است، اما تمامی بازی‌سازان این استودیو به‌صورت ریموت یا دورکاری با یکدیگر همکاری خواهند کرد. استرلی همچنین گفته بود که این پروژه جدید با تمام بازی‌هایی که او پیش‌ از این تجربه کرده است تفاوت دارد و امیدوار است تا بتواند به‌‌زودی اطلاعات بیشتری از آن منتشر کند.

تا لحظه‌ی نگارش این خبر، استودیوی ناتی‌ داگ، سونی و شبکه‌ی HBO واکنشی نسبت به این اتفاق نشان نداده‌اند.

نظر شما کاربران اندیشه در این‌باره چیست؟ دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. شما همچنین می‌توانید به نقد سریال The Last of Us (فصل اول) | قسمت اول در اندیشه نگاهی بیندازید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 334 views بار دسته بندی : اخبار سینما و تلویزیون تاريخ : 20 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.