اندیشه سینما چگونه از شرّ آلرژی خلاص شویم!!! - اندیشه سینما

 در یک توضیح کلی می توان گفت زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه ماده ‌ایی که برای بدن ضرری ندارد را به عنوان یک عامل مهاجم یا ناشناس شناسایی می کند و به مقابله با آن می‌ پردازد در این زمان به واکنش سیستم ایمنی بدن آلرژی یا حساسیت می گویند. سیستم ایمنی بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که به صورت طبیعی در هنگام مواجه با ویروس ها و باکتری ها با آن ها مبارزه کرده و از بدن محافظت می کند. اما ممکن است در بعضی از مواقع با عواملی که برای بدن ضرری ندارند مانند گرد و خاک یا قارچ ها وارد مبارزه و مقابله گردد. به همین دلیل شروع به تولید پادتن می‌ کند. در واقع با کمک پاتن از بدن به طور کامل محافظت می کند. تولید پادتن با توجه به ماده مهاجم صورت می ‌گیرد در واقع هر ماده‌ ای که به عنوان مهاجم در بدن شناسایی شود پاتن لازم با توجه به آن تولید می گردد. در این میان واسطه های التهابی شیمیایی از گلبول های سفید ترشح می شوند که به اصطلاح هیستامین نامیده می شوند. این موضوع باعث ایجاد علائم نامطلوب در شخص می شود. تمامی افرادی که دچار آلرژی می شوند با این علائم روبرو می گردند.

درمان آلرژی

متخصص آلرژی:

در صورتی که شما نیز دچار حساسیت‌ های مختلف می شوید که این موضوع برایتان آزاردهنده شده و به دنبال یک پزشک مجرب و با تجربه در این زمینه هستید می توانید برای خدمات پزشکی مانند تزریق سرم در منزل، تزریقات در منزل و غیره و نهایتاً ویزیت پزشک در منزل روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

علائم آلرژی:

شاید شما نیز از افرادی باشید که با قرار گرفتن در برابر نور خورشید تغییر فصول مصرف مواد غذایی یا رفتن به جنگل که درختان زیادی دارند دچار علائمی مانند عطسه،  سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم و… می شوید، یا این که این چنین وضعیتی را در اطرافیان خود مشاهده کرده باشید. در واقع چنین علائمی را حساسیت یا آلرژی می گویند. آلرژی ها می توانند علائم متعددی داشته باشند از جمله علائم آلرژی که بیشتر دیده می‌ شود عبارت است از:

از علائم حساسیت که در بینی دیده می‌ شوند می ‌توان به خارش و عطسه، گرفتگی بین، خارش سقف دهان و حلق و آبریزش بینی اشاره کرد.

علائم مربوط به چشم ها نیز به شکل ملتهب شدن چشم ها، اشک آلود به نظر رسیدن چشم ها، قرمزی چشم ها و خارش چشم ها دیده می شود.

آلرژی پوستی نیز ممکن است به شکل ملتهب شدن پوست دیده شود که در واقع باعث ایجاد خارش، قرمزی و خشکی در پوست می گردد. همچنین ضایعات خارشی پوست و همچنین کهیر نیز از نوع دیگر علائم حساسیت پوستی به شمار می‌ روند.

یکی دیگر از علائم وجود حساسیت درگیری دستگاه تنفسی می باشد که به شکل آسم یا وجود مشکل در قفسه سینه رخ می دهد.‌ در این صورت ممکن است فرد دچار خس سینه تنفس، کوتاهی تنفس و سرفه کردن گردد.

به طور کلی می‌ توان گفت حساسیت یا آلرژی مشکلی است که در افراد مختلف با شدت متفاوتی بروز می کند. معمولا درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد.  اما به هر حال راه های متفاوتی برای کاهش اثرات آن وجود دارد.

آلرژی

علت بروز آلرژی:

زمانی که فرد دچار آلرژی می شود ممکن است این مشکل در نواحی مختلف بدن دیده شود. در واقع نواحی مانند سینوس ها، دیواره معده، پوست، چشم‌ ها، بینی  ریه و یا گلو ممکن است درگیر عوامل حساسیت زا شوند. در این زمان سلول های ایمنی بدن با عوامل حساسیت زا که از طریق بلع، تماس با پوست یا استنشاق وارد بدن شده‌ اند مبارزه خواهد کرد.

در واقع بدن انسان به صورت طبیعی با ویروس ها و باکتری ها مقابله می کند. اما احتمال دارد در بعضی از مواقع با عواملی مانند گرده گیاهان یا مواد غذایی مواجه گردد و آن ها را به عنوان عامل خطرناک شناسایی کند. در این هنگام فرد دچار آلرژی معده یا ریه می گردد. یکی از رایج ترین نوع آلرژی ها حساسیت فصلی می باشد که در ادامه توضیح مختصری در این مورد می دهیم.

حساسیت فصلی:

ممکن است بعضی از افراد در فصل خاصی دچار آلرژی گردند. بنابراین با ورود به آن فصل علائم حساسیت فصلی در آن ها دیده می شود. این علائم می‌ تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام خواب، ساعات کاری یا حتی زمانی که در حال تفریح کردن هستید رخ دهد. به همین دلیل افرادی که دچار چنین حساسیتی می‌ شوند کیفیت زندگیشان کاهش پیدا می‌ کند. همان طور که گفته شد درمان خاصی برای آلرژی مطرح نشده است. اما شما می توانید برای درمان حساسیت فصلی نکاتی را رعایت نمایید تا این علائم کاهش پیدا کند.

از جمله نکاتی که برای کاهش علائم حساسیت فصلی باید رعایت کنید عبارت است از:

باز نکردن درب و پنجره

استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل

داشتن تغذیه سالم

شست و شوی گلو و همین طور بینی

نوشیدن آب و مایعات زیاد

دوش گرفتن در هنگام بازگشت به خانه و شستشوی موهای خود

عدم مصرف دخانیات

پیشگیری از بروز آلرژی

درمان آلرژی:

برای این که بتوانید آلرژی خود را درمان کنید باید ابتدا دلیل بروز آن را شناسایی نمایید. ممکن است بعضی از افراد به گرده گل حساسیت داشته باشند یا بعضی دیگر به مواد غذایی حساسیت نشان می دهند. بنابراین برای این که بتوانید از بروز حساسیت جلوگیری کرده یا اثرات آن را کاهش دهید باید ابتدا عامل محرک سیستم ایمنی بدن مشخص گردد.

دقت داشته باشید که برای درمان آلرژی باید حتما به متخصص مربوط به این زمینه مراجعه فرمایید. زیرا این متخصصین می توانند عوامل ایجاد کننده حساسیت را شناسایی کرده و راهکارهای مقابله با آن را به شما ارائه دهند.

از جمله روش‌ هایی که متخصص برای کاهش نشانه های آلرژی یا درمان حساسیت ارائه می دهند عبارت است از:

استفاده از داروهای خوراکی که به عنوان کنترل کننده واکنش های حساسیت زا استفاده می شوند. از جمله این دارو ها می توان به آنتی هیستامین ها اشاره کرد.

همچنین ممکن است پزشک با توجه به علت بروز آلرژی از داروهای موضعی برای درمان استفاده کند که شامل اسپری بینی، قطره های چشمی و… می باشد.

دقت داشته باشید افرادی که سابقه بروز حساسیت در فصول خاصی را دارند باید دو هفته قبل از بروز آلرژیشان به متخصص مربوطه در این زمینه مراجعه کنند و درمان های پیش گیری را دریافت نمایند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 309 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 11 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.