اندیشه سینما روح افزا: شورای پروانه ساخت نباید اجازه ساخت فیلم های مقلدانه از زباله های غربی ها را بدهد/ تنها فیلم هایی با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی باید مجوز ساخت بگیرند - اندیشه سینما

اندیشه: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: طی سال های اخیر اوضاع سینمای کشور با انبوه فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و مشمئزکننده بسیار خراب شد و از این رو شورای پروانه ساخت نباید اجازه ساخت فیلم های مقلدانه از سطل آشغال و زباله های غربی ها را بدهد و از سوی دیگر مدیران سینمایی باید با تدبیر و درایت کاری کنند که هیچ یک از سینماگران برای حضور در جشنواره های غربی و فرش قرمزها مبادرت به ساخت فیلم نکنند.

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اندیشه افزود: مدیران سینمایی و سینماگران باید آگاه باشند که جشنواره های غربی با شاخصه های خودشان به فیلم ها جایزه می دهند نه شاخصه های ما! از این رو فیلم هایی که در این سال ها جایزه های جشنواره های غربی را کسب کرده اند قطعاً محتوای مناسب کشور خودمان را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه ما همگی باید نگران اثر سوء جشنواره های غربی و فرش های قرمزهای آن ها باشیم اظهار داشت: مدیران سینمایی و سینماگران نباید فریب زرق و برق های ریاکارانه غربی ها را بخورند و در دام آن ها بیفتد چرا که این اتفاق فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش دچار تخریب می کند.

این کارشناس فرهنگی خطاب به مدیران سینمایی کشور تصریح کرد: مدیران سینمایی موظفند همه فیلمسازان را به سمت فرهنگ متعالی هدایت کنند. آن ها باید به صورت سلبی کار کنند. این اتفاق نه تنها در سازمان سینمایی که باید در تمامی حوزه های زیرمجموعه وزارت ارشاد رخ بدهد چرا که از تئاتر و موسیقی گرفته تا کتاب و ادبیات ما دچار ولنگاری شدیدی شده ایم.

دکتر روح افزا متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که زبان هنر گویاترین و اثرگذارترین زبان ها است. هیچ همایش، سخنرانی و… کار یک ساعت فیلم را نمی کند. اثرگذاری فیلم و سینما بسیار زیاد است و انسان ها تابع آن می شوند. هنر باید در راستای ارزش دادن به انسان ها به کار گرفته شود نه برای ترویج بی فرهنگی و ابتذال!

وی سپس با بیان اینکه متأسفانه در بسیاری از فیلم های سینمایی ایرانی از زنان به مثابه ابزار استفاده می شود گفت: این بسیار تلخ و دردآور است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ما شاهد تولید و پخش فیلم هایی باشیم که جاذبه جنسیتی زنان را به نمایش می گذارند. کجای این مسأله در راستای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است؟ کجای این رفتارها انسانی است؟

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: واقعاً جای سوأل است که چرا راجع به ارزش های اخلاقی در فیلم های سینمایی ما صحبت نمی شود. ما باید از خودمان بپرسیم آیا شده یک بار راجع به اثر سوء نگاه به نامحرم فیلم ساخته باشیم؟ چرا باید فیلم های سینمایی تنها به روابط زن و مرد بپردازند؟ این ها چه امتیازی است؟ این غرایز جنسی را که حیوانات هم دارند. این ها عشق ورزی حقیقی نیست. عشق حقیقی تنها عشق حضرت زهرا (س) است که وقتی شش ماهه اش را از دست می دهد، وقتی زمین می خورد می گوید به فدای تو یا علی (ع)!

دکتر روح افزا با اشاره به اینکه زین پس تنها فیلم هایی با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی باید مجوز ساخت بگیرند تصریح کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی نباید فراموش کنند که فرهنگ حتی از حوزه اقتصاد نیز بسیار بااهمیت تر است. بی شک اگر ما فرهنگ مان درست شود می توانیم در تمامی زمینه ها از جمله زمینه های اقتصادی هم به اهداف کلان مان دست پیدا کنیم. وزارت ارشاد متولی فرهنگ است و کسانی که فیلمنامه ها را ارزیابی می کنند باید شاخصه های ایرانی-اسلامی را تبیین کنند بر اساس آن جلو ببرند و اجازه ندهند حتی یک فیلم مبتذل یا سیاه و تلخ تولید شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما هرگز نباید فراموش کنیم که حضرت آقا به تازگی فرمودند فرصت ها کوتاه است و باید از این فرصت ها برای رشد انسان ها استفاده کنیم در غیر این صورت کل جامعه می سوزد و از بین می رود. آقایان به داد فرهنگ برسید؛ اوضاع به اندازه کافی خراب شده و اگر دیر بجنبید دیگر باید فاتحه فرهنگ و هنر را بخوانیم!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 366 views بار دسته بندی : سینمای ایران تاريخ : 12 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.