اندیشه سینما در دولت مردمی نهضت تولید فرهنگی را خواهیم داشت/هیچ محدودیتی برای تولید گسترده با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم! - اندیشه سینما

اندیشه: محمدمهدی اسماعیلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: بیش از ۹۰ درصد صنعت نشر ما وابسته به خارج از کشور است، اما نهضت تولید کاغذ بومی به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش اندیشه، محمدمهدی اسماعیلی امروز جمعه (۲۱ آبان‌ماه) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، امام شهدا و شهیده فاطمه اسدی، اظهار داشت: با اتفاقات مبارکی که در چند هفته اخیر رخ داده است، دوباره شاهد برپایی نماز جمعه در ام القرای جهان اسلام در شهر تهران هستیم. خوشبختانه با رعایت مراقبت‌های جمعی، شاهد اجتماعات بزرگ هستیم و امید است با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این بیماری از سر جامعه اسلامی ما کوتاه خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز به مناسبت آغاز هفته کتاب در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران حضور یافته است، خاطرنشان کرد: از ۲۴ آبان‌ تا پایان این ماه به عنوان هفته کتاب نام‌گذاری شده است. دولت مردمی کار خود را زمانی آغاز کرده که ما شاهدیم مشکلات و نارسایی‌هایی در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم وجود دارد، با این وجود همه اهتمام خود را بر حل مشکلات قرار داده و این دولت با اعتماد مردم شکل گرفته و به فضل الهی در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مشکلات پیش رو را حل و کشور را در آستانه‌ یک جهش بزرگ قرار خواهد داد

اسماعیلی بیان کرد: در کنار اولویت اقتصاد و حل مشکلات معیشتی توجه به حوزه فرهنگ از اولویت‌های مهم دولت مردمی و انقلابی است. انقلاب اسلامی ما اساساً یک انقلاب فرهنگی است و اگر امام راحل این شجره طیبه را در کشور بنا نهاد، برای این هدف بود که مردم به سعادت دنیا و آخرت برسند، این یک هدف‌گذاری فرهنگی و مکتبی است و حتماً باید مسیر حرکت انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی بر این مبنا باشد و این امر دست‌یافتنی نیست مگر اینکه ما به حوزه فرهنگ توجه ویژه کنیم.

وی افزود: دولت انقلابی و مردمی همان قدر که به حوزه اقتصاد و حل مشکلات معیشتی توجه دارد با همان انگیزه خود را موظف به حل مسائل فرهنگی جامعه می‌داند، دولت انقلابی نمی‌تواند به مسائل فرهنگی بی‌تفاوت باشد، فضای مدیریت و نظارت در کنار تسهیل فعالیت‌های عمومی مردم مهم است. باید مراقبت کنیم تا دشمن از راه فرهنگی بنیان‌های اخلاقی جامعه را تضعیف نکند. دشمنان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌وقت از این موضوع غافل نشده و با شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به مبارزه و مقابله با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: با وجود اینکه در دهه‌های اخیر بسیاری از مرزهای فرهنگی ما دچار جابه‌جایی شده، اما مصممیم در حوزه فرهنگی با تکیه بر آرمان‌های انقلاب، آموزه‌های امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مسیر تعالی فرهنگی کشور را تسهیل کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در دولت مردمی، نهضت تولید فرهنگی را خواهیم داشت و هیچ محدودیتی برای تولید گسترده با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم.

وی اضافه کرد: یکی از سر فصل‌های مهم ما موضوع کتاب و کتابخوانی است که از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است و ایشان در سال‌های گذشته عبارت نهضت کتابخوانی را به کار برده اند. پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور تولید خواهد شد. البته از این عدد راضی نیستیم، زیرا با توجه به فشارهای اقتصادی، کتاب و محصولات فرهنگی در سبد خانوار کمرنگ شده و باید در این زمینه اقداماتی داشته باشیم و با اعمال حمایت‌ها این کار را انجام می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه کتاب موضوع تأمین کاغذ است، متأسفانه بیش از ۹۰ درصد صنعت نشر ما اعم از کاغذ و ماشین‌های نشر وابسته به خارج از کشور است، این در حالی است که این وابستگی باید از طریق ظرفیت داخلی حل شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور در دولت کارگروه ویژه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و امید است در یک سال و نیم آینده بیش از ۸۰درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر در کشور تولید شود و به همین منظور کارخانه‌های خوبی در مازندران، خوزستان و فارس فعالیت خود را در این زمینه آغاز خواهند کرد.

اسماعیلی با اشاره به سفر رئیس جمهور به فارس یادآور شد: ایشان در این سفر از یک کارخانه کاغذسازی بازدید کردند که این کارخانه می‌تواند ۳۰ هزار تن کاغذ در سال تولید کند و این در حالی است که نیاز کشور ۳۵۰ هزار تن در سال است و اگر از مجموعه ظرفیت این کارخانه‌ها استفاده و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم امید است ۲۸۰ هزار تن در سال آینده تولید کاغذ داشته باشیم و از این رو کتاب و کتابخوانی برای مردم ارزان‌ خواهد شد.

وی اذعان داشت: کار مهم در کنار آماده‌سازی بسترهای نهضت کتابخوانی این است که مردم خودشان کتابخوان شوند، ما به دنبال این هستیم در کنار تولید و نشر کتاب و حل مشکلات صنعت نشر کاری کنیم مردم کتاب بخوانند و این نیاز هم در خانواده‌های ما درک شود، البته تلاش‌هایی هم در اینباره صورت گرفته، اما با فضای مجازی مصرف فرهنگی به سمت این فضا رفته و کتاب‌خوان کردن مردم دشوار است، به همین منظور بود که رهبر معظم انقلاب از نهضت کتابخوانی یاد کردند، بنابراین باید جشنواره‌های بزرگ کتابخوانی را ایجاد کنیم، الان طرح پایتخت کتاب را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و در روزهای آینده پایتخت جدید کتاب معرفی خواهد شد و نگاه ما بر این است که در شهرهای پیرامونی و محروم این امر را گسترش دهیم و توجه به کتابخانه‌های عمومی در این راستا است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در هفته‌های گذشته یک کتابخانه بزرگ در شهر مرزی افتتاح شد که نظیر آن در تهران نیست و این رویکرد نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم است. بسیاری از کتابداران ما در شهرهای کوچک کتاب معرفی می‌کنند و برنامه‌های کتابخوانی برای گروه‌های سنی مختلف دارند و این کار باید گسترش پیدا کند، کتابخوانی باید در خانواده‎های انقلابی و مکتبی جزو ثابتی از زندگی روزمره باشد.

اسماعیلی در پایان گفت: رهبر انقلاب نمونه کامل خانواده کتاب‌خوان هستند و از این رو باید به ایشان اقتدا کنیم. نهضت کتابخوانی در دولت سیزدهم اتفاق خواهد افتاد و امید است با حل مشکلات سخت‌افزاری و به لحاظ تبلیغات گسترده بتوانیم این امر را محقق کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 384 views بار دسته بندی : سینمای ایران تاريخ : 12 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.